اعلام آغاز رسمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در ۱۱ آذر
12 آذر 1402 - 12:25
شناسه : 14069
بازدید 65
4
کاشت یک میلیارد درخت با حضور دکتر احمدی فرماندار مریوان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی و سایر مسولیین ادارات در شهرستان مریوان نیز آغاز شد.
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان، رو زشنبه  ۱۱ آذر ماه همزمان با سراسر کشور طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با حضور اسماعیل احمدی فرماندار مریوان و سایر مسولیین ادارات در شهرستان مریوان نیز آغاز شد.

احمدی فرماندار شهرستان مریوان در مراسم آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت افزود: پیرو تاکیدات ریاست جمهوری و با همراهی همیشگی مردم این طرح به صورت جدی پیگیری می شود.

وی گفت: اولویت ما در شهرستان مریوان احیای مناطق آسیب دیده از حریق می باشد و با حمایت تمام دستگاههای دولتی و همراهی مردم طبیعت دوست این شهرستان جنگلهای زاگرس احیا و غنی سازی می شود.

در ادامه نعمت الله  مرادی رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان مریوان تصریح کرد: درختان این موجودات زنده‌ به علت سی و سه خدمتی که به اکوسیستم ارائه می‌دهند یکی از ارزشمندترین موجودات زنده در جهان هستند، در واقع اگر درختان نبودند در تولید اکسیژن، تثبیت کربن، حفاظت از تنوع زیستی، حفاظت از خاک و انباشت سفره‌های آب زیر زمینی با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شدیم؛ برگ این موجودات سبز قادر است با جذب گرد و غبار و سایر ذرات معلق در هوا به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

مرادی با بیان اینکه گیاهان با انجام فرایند فتوسنتز دی اکسید کربن هوا را جذب و از آن اکسیژن می‌سازند و به طور طبیعی کربن اضافی هوا را جذب و به پالایش هوا کمک می‌کنند؛ اظهار داشت: یک درخت در سال به طور متوسط دو کیلوگرم اکسیژن تولید می‌کند، میزان اکسیژن آزاد شده به وسیله درختان پهن‌برگ در یک هکتار بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلوگرم بوده و می‌تواند نیاز ۱۰ انسان را تامین کند، همین طور یک درخت در مدت یک سال با انجام عمل تبخیر و تعرق به اندازه ۲۵۰ تا ۴۰۰ لیتر آب را به صورت بخار از خود متصاعد می‌کند، همچنین در تعیین دمای منطقه نقش دارند به طوری که هوای یک منطقه درختکاری شده می‌تواند تا ۱۱ درجه سانتیگراد خنک‌تر از منطقه بی‌درخت همجوار آن باشد.

مرادی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان مریوان با عنوان این خبر گفت: در شهرستان مریوان و در اولین سال اجرای این پروژه ۳۰۰ هزار اصله نهال جنگلی در عرصه های طبیعی کشت می شود.

وی بر استفاده از ظرفیت‌های آموزش و پرورش کشور در اجرای این طرح تاکید و اظهار کرد: مدارس آموزش و پرورش ظرفیت خوبی برای فرهنگ‌سازی در زمینه درختکاری و درخت‌داری است.

حجت الاسلام ورهرام رئیس اداره تبلیغات اسلامی مریوان گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  درباره کاشتن درخت می فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود». و نیز در روایتی معتبر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله منقول است که: “حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیک خود دست برندارید”. و این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است.

وی در پایان افزود: توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از منابع طبیعی وظیفه تک تک ما را در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، خصوصاً جنگل ها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی، مشخص می کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.