عقلانیت جزو مضامین مکتب امام خمینی است
13 خرداد 1403 - 23:41
شناسه : 18717
بازدید 29
5
نماینده ولی فقیه در استان همدان: آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی با اشاره به مکتب سیاسی امام راحل رحمه الله علیه و شاخص های این مکتب و برآیند اجتماعی و ثمرات این مکتب تصریح کرد: امام بزرگوار قبل از آنکه مکتب سیاسی را مطرح کند یک وارث و یک فیلسوف است و در عرفان نظری متاثر از عرفان مکاتب بزرگ عرفا است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان؛ آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی در مراسم بزرگداشت ارتحال ملکوتی سی و پنجمین سالگرد حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در شهر سنندج اظهار داشت: در شاخصه های مکتب امام خمینی(ره)، می توان مکتب سیاسی اجتماعی و فرهنگی را مطرح کرد و در آن دوران که حقوق ملت‌ها مطرح و معنویت ها کنار گذاشته می شد، امام بزرگوارمان یک مکتب الهی و اسلامی را مطرح کردند که نه تنها این مکتب می تواند سعادت بشر را تضمین کند بلکه سعادت فردی را نیز  توانست در امور اجتماعی نقش داشته باشد.

وی با اشاره به مکتب سیاسی امام راحل رحمه الله علیه و شاخص های این مکتب و برآیند اجتماعی و ثمرات این مکتب تصریح کرد: امام بزرگوار قبل از آنکه مکتب سیاسی را مطرح کند یک وارث و یک فیلسوف است که  در فلسفه متأثر از فلسفه حکمت سرداری است و امام خمینی (ره) در عرفان نظری متأثر از عرفان مکاتب بزرگ عرفا است.

نماینده ولی فقیه در همدان خاطرنشان کرد: نگاه عرفانی امام خمینی رحمه الله علیه در آسیب شناسی است و نگاهی که امام نسبت به این عالم و انسان دارد او را وادار به عرصه سیاست کرد.

آیت الله  شعبانی در ادامه بیان کرد: امام خمینی(ره) وقتی وارد عرصه سیاست شد نگاه عرفانی ایشان نسبت به انسان موجب شد که وی را دعوت به عرصه سیاست کرد، امام یک نگاهی عمیق نسبت به انسان داشت و نگاه اسلامی به انسان تسکین می شود؛ پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: زیربنای معرفت انسانی و زیر بنای معرفت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی همانا شناخت انسان است؛ امام هم با توجه به آن نگاه معرفتی که تربیت شده همان مکتب اسلام است و عرفان را از آن جهت که برگرفته از معرفت اسلام است به آن پرداخته بود.

وی افزود: امام در تعابیر مختلف و کتابهای مختلفی در مورد شناخت انسان پرداخته است و تفسیر قرآن هم در این راستا نوشته اند نگاه امام خمینی رحمه الله علیه به انسان این گونه بیان شده است انسان یک مکتب سرگردان است من و شما وارد عالمی شدیم که عالم خوف و حسن و عالم غفلت‌ها و سرگردانی هاست و اگر انسان به آن توجه نکند دچار سرگردانی بیشتر در امور می شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: امام راحل گفتند انسان یک موجود سرگردانی است و یک موجود سقوط کرده است انسان؛ سالم وارد این عالم شده و سالم وارد این میدان شده و باید سالم برگردد؛ امام بزرگوارمان فرمودند انسان موجودی سرگردان است و اگر از مقبل و هداف عالی خودش و از ان اهدافی که خداوند متعال برایش معین کرده، منقطع شود سرگردان تر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: انسان در این سیر خودش باید به دار جبروت برگردد و انسان در دار مشیت و بعد برزخیت و بعد به دار جبروت برمی گردد و این سیر انسان است اما مکتب اسلام می گوید انسان یک موجود اشرفی است که نیامده برای ۸۰ سال زندگی کند .

انسان در بستر جامعه رشد می کند/ انسان یک موجود مدنی است 

آیت الله شعبانی موثقی بیان کرد: طبق فرموده امام راحل رحمه الله علیه باید پای تعالیم انبیا الهی نشست چون تنها کسانی که بخواهند انسان سالم را به مقصد برسانند انبیای الهی هستند و لا غیر و به جز انبیای الهی کسی نمی تواند انسان را نجات دهد؛ طبق آیات قرآنی انبیای الهی اگر بخواهند بستر برای رشد انسان فراهم شود فقط به زندگی فردی توجه ندارد و فقط به فرایض دینی توجه ندارد قرآن ما و شما را دعوت می کند که جامعه باید جامعه سالم باشد جامعه باید بستر رشد یک انسان باشد انسان یک موجود مدنی است و در جامعه به  مقام خلیفه الهی دست پیدا می کند.

وی اضافه کرد: اگر قرار است انسان خلیفه الله در روی زمین شود باید به مقام خلیفه الهی دست پیدا کند؛ امام چرا حکومت تشکیل داد؟ چون بستر در بین انسان برایش فراهم شد امام راحل اگر وارد عرصه سیاست شد اگر فریاد زد که باید شاه برود و اگر سکوت طاغوتیان را شکست در همان دوران که طاغوتیان می ترسیدند اما یک نفر که انسان شناسی قرآنی دارد و در مکتب قرآن تربیت شد بلند شد و فریاد زد.

عقلانیت جزو مضامین مکتب امام خمینی است

آیت الله شعبانی در ادامه بیان داشت: عقلانیت جزو مسائل اصلی مکتب امام خمینی رحمه الله علیه است و یکی از مضامین عقلانیت مکتب امام راحل این بود که نظام جمهوری اسلامی در مقابله با نظام سلطه یا باید تسلیم شود یا باید مقاومت کند و یا باید برود و انقلاب اسلامی مدعی استقلال بود و مخالف مذاکره نبود.

وی به دستاوردهای دولت سیزدهم هم گریزی زد و گفت: در سه سال گذشته ما شاهد کارهای بزرگی در دولت سیزدهم بودیم و در برخی استان‌ها کارهای بسیار بزرگی اتفاق افتاد دیگران مشکل ما را حل نمی کنند و نباید منتظر باشیم دیگران مشکل ما را حل کنند بلکه عقلانیت مکتب امام خمینی در عرصه اقتصادی باید به آن توجه شود.

وی افزود: مردم سالاری امام خمینی به معنی واقعی کلمه تعبیر کردند و گفت که این حکومت اسلامی مال همه مردم است؛ انقلاب مال این ۸۵ میلیون نفر است و جمهوری اسلامی متعلق به همه مردم است.

آیت الله شعبانی در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته هیچ وقت وابسته به اشخاص خاص نبوده؛ رئیس جمهور به شهادت رسید اما اتفاق خاصی نیفتاده چون پیوند مردم با امام و حکومت وجود داشت و بسیاری از شخصیت های بزرگ انقلاب اسلامی از جمله امام خمینی رحمه الله علیه از دست دادیم اما اتفاق خاصی نیفتاد و ساختارهای قوی نظام جمهوری به خاطر وجود ملت و مردم است و مردم سالاری جز مظاهر عقلانیت در مکتب امام راحل است و امروز هم در آستانه انتخابات هستیم و باید خود مردم انتخاب کنند و با حضورشان شرکت کنیم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.