جلسه شورای زکات در مریوان برگزار شد
05 تیر 1402 - 13:04
شناسه : 9613
بازدید 51
5
جلسه شورای زکات در محل کمیته امداد با حضور رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مریوان برگزار گردید.
پ
پ

به گزارش روابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی استان کردستان، حضور حجت‌الاسلام ورهرام رئیس اداره تبلیغات اسلامی مریوان در جلسه شورای زکات این شهرستان در محل کمیته امداد باحضور ماموستا شیرزادی امام جمعه و آقای احمدی فرماندار این شهرستان و بعضی از مسئولان برگزار شد.

ماموستا شیرزادی امام جمعه مریوان با بیان اینکه تمام نصایح، مواعظ، پندها، حلال و حرام و مستحبات و حتی مکروهات دین حکیمانه است‌، گفت: یکی از احکام الهی که حکیمانه بودن وجوب آن کاملا ملموس است موضوع زکات است.

وی افزود: احکام الهی تابع مصالح و مفاسد است یعنی در هر حکمی که مصلحت بوده خداوند وجوب را آورده و در هر جا که مفسده بوده حرمت را در نظر گرفته است.

امام جمعه اضافه کرد: کسانی که زکات مال خود را پرداخت می کنند خداوند به مال آنها برکت می دهد. امام جمعه مریوان خاطر نشان کرد: کارهای عام المنفعه باید با مشارکت عمومی انجام گیرد یعنی همه پای کار آمده و حضور جدی داشته باشند.

ماموستا شیرزادی گفت: شورای زکات در جهت خدمت بیشتر به مردم باید سراغ ظرفیت های جدید رفته و صاحبان مشاغل جدید را شناسایی کنند و از امکانات آن ها به نفع افراد بی بضاعت استفاده کنند.

احمدی فرماندار مریوان در این جلسه مهمترین و اولین گام در ترویج و اشاعه فریضه زکات در جامعه را فرهنگ‌سازی عنوان کرد و گفت: باید به گونه‌ای زکات را در جامعه نهادینه کنیم که مردم داوطلبانه در این موضوع مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه های اسلام در جهت رشد و شکوفایی جامعه حائز اهمیت است در این نشست بیان داشت : فرهنگ سازی برای ترویج زکات ضروری است و از ظرفیت دستگاههای اجرایی در این زمینه استفاده خواهد شد.و  با اعلام اینکه اگر زکات به موقع در جامعه پرداخت شود نیازمندی در جامعه نخواهیم داشت افزود :باید تمامی اعضای شورای زکات و روحانیون درجهت فرهنگ پرداخت زکات تلاشهای لازم را انجام دهند .

احمدی گفت: پرداخت زکات دارای اثرات مثبت فردی و اجتماعی بوده وباعث برکت برای مسلمانان وبهترین راه حل ازبین بردن فقر درجامعه است.

وی تصریح کرد: اگر دستورات اسلام به درستی تبیین و در جامعه پیاده شود فقر و محرومیت از جامعه ریشه کن خواهد شد .

حجت الاسلام ورهرام در ادامه گفت: در قرآن کریم نیز بارها به پرداخت زکات توصیه شده و این فریضه دینی در کنار نماز آورده شده است؛ مصرف زکات در دستگیری به مستمندان، مساکین، فقرا، بدهکاران، امور عام المنفعه و هر امری که رضایت خداوند در آن باشد و… می رسد.

وی گفت: زکات از دستورهای اسلامی و یکی از فروع دین است و در مورد چیزهایی وضع شده که انسان آن‌ها را با کمک طبیعت به وجود می‌آورد، آن هم طبیعت سهل و ساده؛ یعنی انسان به نسبت، کار کمی انجام داده و طبیعت کار بیشتر را انجام می‌دهد و محصول را به سادگی در اختیار انسان می‌گذارد؛ مثلاً گندم که انسان به‌وجود می‌آورد در قسمت کمی، فکر و عمل او دخالت دارد و قسمت بیشتر، فعالیت طبیعت است. از این رو اسلام به انسان می‌گوید اینجا که از سخاوت طبیعت استفاده می‌کنی مقداری از آن را باید در راه هایی دیگر بدهی. البته سؤال مهمی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا گندم باید زکات داشته باشد و برنج نداشته باشد؟ این مسئله در سابق هم مطرح بوده‌است در جواب گفته‌اند، آن سادگی که در موارد زکات هست در برنج نیست یعنی به آن سادگی که گندم به دست می‌آید برنج به دست نمی‌آید و زحمت زیادی می‌خواهد و زکات در واقع به این علت است که یک مقدار از چیزی را که طبیعت رایگان در اختیار انسان قرار می‌دهد به دیگران بدهد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی در این جلسه به اهمیت پرداخت زکات و هزینه کرد آن در راستای کاهش فقر و آسیب های اجتماعی و برقرای عدالت اجتماعی از نگاه دین مبین اسلام اشاره و اظهار امیدواری کرد : با توجه به اینکه مردم شهرستان مردمی معتقد و متدین هستند این فریضه با جدیت بیشتری پیگیری شود.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.